Vaner Og Uvaner

Sat i spil i spilgangen: Hvad der sker i Talabecland, bliver i Talabecland.

Dårlige vaner

(uvaner)

Plot points får man ved at spille dårlige vaner: Man ved at skabe problemer for sig selv. Man introducere en biperson var ens fortid, der ikke ønsker en noget godt. Man gør noget dumt (der dog passer til ens spilperson) – fx hugger man fra en ligegyldig ting fra en magtfuld person, der ikke kan undgå at opdage det (hvis man er tyv). Eller man kommer tit/altid op at slås når man er fuld.

I det nye Vampire, er der netop en sådan mekanisme – hvor ens fejl kun giver pointe (i Vampire) når man bruger dem.

Ideen er, at man skal kunne lave særheder ved sin spilperson i spil – og spille sin spilperson frem.
Der er dog nogle regler:

i) Man får ikke point for første gang vanen kommer i spil. Det er jo en vane ;)

ii) Men ellers fra anden gang den kommer i spil og derefter hver gang den kommer i spil – hvis den har betydning for situationen.

iii) Man må havde så mange vaner, som man ønsker og man kan droppe en vane når man synes (og det passe ind i spillet).

Gode vaner

Man kan bruge et point på en god vane. En god vane kan være: at man fx altid har et sværd liggende ved senge eller at man altid har et våben (også selvom man går en tur på kroen i ens lokal område). Det er en let måde, at sige: ”Selvfølgelig er jeg svøbt i reb, penge, kvinder, mad eller våben! For det er jeg altid!”.

At lave en vane koster 2 plot point, men gælder, al den tid man ønsker det, derefter. Ikke nok med det, så virker vaner med tilbage virkende kraft. Så hvis man har brug for noget reb, så kan man i situation bare lave en vane der siger, at man altid går med reb (selvfølgelig skal vaner på sin vis give mening i forhold til spilpersonen.

En vanen kan også godt være sociale, fysiske, metafysiske eller hvad hedder det alt sammen. Så det ikke kun handler om at man tager ting med. Fx er ”jeg kigger altid efter en udvej” en vane, mange har synes passe til deres spilperson. En anden kunne være: ”Jeg sover aldrig på vagten” eller ”jeg smiler altid til pigerne og de kan li’ det og mig (dermed ikke sagt at jeg blot kan scorer dem)”.

Når man først har lavet en vane, så er den gratis at bruge, men hvis man afviger fra en god vane, så får man et plot point – hvis det sætter en i problemer.

Det er vigtigt at vanerne ikke blot er kulør, men faktisk har en indvirkning på spillet.